Už dlhšie mám potrebu napísať článok o medzerách. Symbolicky aj čisto prakticky. Obyčajná medzera v živote copywritera totiž môže nabrať nevídané rozmery. Také, na aké by ste si zrejme ani nepomysleli 🙂 Ako ochutnávku spomeniem Paula Coelha, vtipné zážitky s klientmi so zníženou inteligenciou a zvýšenou mierou arogancie a do tretice vizuálne (ne)roztomilý a zároveň veľmi spoľahlivý ukazovateľ, ako spoznáte, že máte do činenia s copywriterom. Tak poďme na to…

 

Medzery v poetickom duchu

Začala by som kúsok rozprávkovo, ako sa na Adlerviu patrí 🙂 Jeden z mojich obľúbených spisovateľov – Paulo Coelho – spomína v jednej zo svojich kníh medzery. Už si presne nespomeniem, v ktorej to bolo, no posolstvo bolo jednoduché a pritom priam až filozofické…

Medzery sú prázdne miesta. Prázdne miesta medzi slovami v texte. Slú??ia ako odde??ova??e významu. Ako hranica. Dávajú jednotlivým slovám dýchať. Ale sú to stále len prázdne miesta. Ticho medzi slovami. Text bez medzier by sa nám čítal len ťažko, takže z toho vyplýva, že medzery chceme. Chceme ticho a prázdno? Je to občas zvláštne 🙂 Medzera je protipól slova a teda vytvára spolu so slovom harmóniu. Ako čierna a biela farba. Ako noc a deň. Spomínaný Paulo Coelho raz napísal, že človek začne byť spokojný so životom až vtedy, keď prestane chcieť neustále vypĺňať medzery. Bude šťastný a spokojný až vtedy, keď im ponechá ich (harmonické) prázdno. V copywritingu ide o niečo podobné. Copywriter by sa mal naučiť harmonicky zaobchádzať s prázdnom. Nesnažiť sa zaplniť prázdno príliš veľa slovami. Ale zasa prázdno ani nenechávať. Mal by sa snažiť nájsť harmóniu textu a písať aj medzi riadkami, hoci medzi nimi oficiálne to prázdno bude. To je to, čomu sa hovorí skvelý text. Presne to je to čarovné fluidum, vďaka ktorému sa čitateľ do vašich písmen nevysvetliteľne zamiluje na prvý pohľad 🙂

Časové medzery

Okrem tých textových sa v živote copywritera môžu vyskytnúť aj časové medzery. Doba, kedy je menej zákaziek alebo doba, kedy je skrátka čas na iné veci ako na prácu. Príklad? Cesta autobusom, lietadlom, vlakom, večer pred spaním, no dobre, dobre, aj na WC napríklad 😀 Čo vtedy robiť? Moja odpoveď je ČÍTAŤ! Nemusíte nutne odbornú literatúru. Práve naopak, tú by som zaradila do pracovného času ako súčasť povinného vzdelávania sa. A keďže je povinné (a náročné na vstrebávanie), nie vždy prináša prirodzené potešenie. Beletria je protipólom odbornej literatúry a ľuďom sa spája s oddychom. Pre mňa je čítanie navyše niečo ako protipól písania, takže o to lepšie – veď pridružená aktivita! Neverili by ste, koľko sa dokážete naučiť z toho, čo pre vás niekto iný napísal! Navyše ak sa tak deje podprahovo a teda celkom autenticky. Príklad? Gramatika. Pred pár rokmi som čítala slovenský knižný preklad Foresta Gumpa. Aby bol autentický, preložili ho aj s gramatickými chybami. Ako som ho dočítala, ešte asi 2 mesiace som začala pri písaní spontánne robiť tie isté gramatické chyby, aké sa vyskytovali v knihe… amazing, isnt´t it? Fungovať to bude teda aj v opačnom garde (dobrá gramatika do hlavy z korektných textov), zvlášť ak máte fotopamäť. Ďalším príjemným “podprahovým učivom” z beletrie je pútavá štylistika (keďže kniha musí čitateľa zaujať), ktorá sa zíde aj v reklamnej praxi. No a v neposlednom rade i “banality” ako členenie textu, výstavba príbehu, pomenovanie kapitol (headlines), tvorba nadpisov… nezdá sa vám to akési povedomé? 🙂

Vtipné medzery

Na tieto ste sa asi tešili najviac, všakže? A teda je sa na čo! Prvou vecou, ktorú by som rada nadhodila na pretras, je naceňovanie textov v copywriterskej praxi. Prednedávnom som narazila na uletený web, ktorého hlavným aktérom je “typický český klient”. Obávam sa ale, že väčšina slovenských freelancerov by mi dala za pravdu, že od bratov Čechov sa až tak nelíšime… Ja osobne mám napríklad veľmi podobnú skúsenosť ako je táto. Prečítajte si, je to krátke a stojí to za to! Už ste tu späť? Super, nie? 😀 Tiež chcel odomňa klient kalkuláciu “bez medzier” (keďže účtujem na normostranu, čo je 1800 znakov vrátane medzier) a ešte navyše požadoval nerátať spojky a predložky :-DDD Čo dodať…

Poslednou vecou, ktorá by vás dnes mala rozosmiať, je fotografia mojej rok starej klávesnice na notebooku. Až na týždňovú dovolenku, nejaké tie Vianoce a pár víkendov píšem naozaj denne. No a keď už sme pri tých medzerách… tak sa pozrite, ako vyzerá copywriterkin medzerník! ;))) Už viete, podľa čoho najbližšie spoznáte maniaka do písmen? 🙂

