Na základe pozorovania vlastného okolia a z časti aj z vlastnej skúsenosti som sa rozhodla dať dohromady niekoľko vážnych prešľapov, ktoré môžu copywriterovi brzdiť kariéru a rozvoj. Čítajte ďalej a dozviete sa nielen to, čo sú najväčšie neduhy copywriterov na voľnej nohe, ale aj to, ako s nimi zatočiť.

1. Chýbajúce portfólio

Dobre spracované portfólio je alfou a omegou každého freelancera. Keďže vás nezastupuje žiadna agentúra, musíte sa predať sami. A bez portfólia to veru nepôjde. Nemám rada prezentácie typu neurčitý blog. Alebo dokonca “minimalistický” štýl v podobe Twitter účtu, kde sa slovo copywriter vyskytne akurát tak v 120 znakovom BIO.

Kde sa má klient pozrieť na vaše práce ak nie na vašom webe? Nestojí to až tak veľa, aby ste do tejto základnej veci nemohli investovať. Nemusí ísť o žiadne grafické zázraky (i keď ja osobne mám pre ne slabosť, predajú a odlíšia vás ešte lepšie), stačí mať jednoduchú stránku, ktorá vám umožní pridávať referencie a povie niečo málo o vás.

Pozrite sa na to z pohľadu klienta – chcete vidieť ukážky práce, prv než si niekoho najmete. A kde ich uvidíte, ak copywriter nemá portfólio? Na Twitteri asi nie…

2. X činností naraz, žiadna poriadne

Možno iba zle hľadám a mám obmedzené informácie, no mám pocit, že na Slovensku (a zrejme aj v ČR) je skutočných freelance copywriterov, ktorí milujú svoju prácu a venujú sa jej full-time, žalostne málo.

Ak už je u nás niekto copywriter, tak je väčšinou aj taký dajrektor, hentaký sám-sebe-CEO, alebo je ešte k tomu fotograf, dizajnér, kóder, študent fyziky či gitarista. Jednoducho povedané, robí 300 vecí naraz a žiadnu poriadne.

O to horšie, ak to niekto vyhlasuje aj vo svojej prezentácii. Prípadne, že je špecialista na všetko. Ak chcete byť copywriterom, tak buďte copywriterom. Píšte texty, editujte texty, vymýšľajte názvy, prípadne niečo preložte, ak ste jazykovo zdatní. No nepúšťajte sa do iných profesií. Sociálne média nechajte špecialistom na sociálne média. Odborné preklady nechajte prekladateľom. A o tom fotení či kódovaní už ani nehovorím…

Opäť sa na to pozrite očami klienta. Komu by ste dali radšej prácu – copywriterovi, ktorý prostredníctvom svojho webu a verejného vystupovania jasne hovorí, že písanie je jeho core business, alebo niekomu, kto má 25 činností v popise svojej práce a jednou z nich je copywriting?

3. Obsah žalúdka na sociálnych sieťach

Nikoho nezaujíma, čo ste práve raňajkovali. Ani že vám je z tej klobásy ťažko. Tak prečo to “vešiate” na Twitter alebo na firemný Facebook? Fajn, agentúry zvyknú publikovať fotografie zo spoločných tímových raňajok, ale vy predsa nie ste agentúra. Ak máte o takéto zážitky núdzu, buďte agentúrny copywriter.

Takéto správanie skôr evokuje, že copywriter nemá čo na práci. Zrejme sa veľmi nudí, preto tweetuje o 106 a najskôr to bude dôkazom toho, že nie je príliš kvalitný, keďže mu viac času zaberá zábava na sociálnych sieťach než samotné písanie.

Sociálne siete sú super, dá sa vďaka nim získať veľa kontaktov a práce, ale určite nie tak, že budete spamovať svojím osobným životom celú klientelu. Cení sa odbornosť a nielen na sociálnych sieťach. Ak sa dá, publikujte odborné články na blogu, ponúknite odborný obsah médiám, časom možno prednášajte na konferenciách. Tak si vytvoríte obraz profesionála, nie tweetovaním hlúpostí za každú cenu, len aby ste mali veľa followerov.

4. Žiadne referencie, vysoké ceny

Dajte si pozor na pomer referencie vs. cena. Ak ste začiatočník, nikto si vás nenajme za 100 € na hodinu. Každý z nás by chcel rýchlo zbohatnúť, ale v tejto brandži to nejde.

Zo začiatku je fajn písať aj za spomínané referencie. Ponúknite svoj talent menším agentúram alebo dizajnovým štúdiám. Potom začnite s primeranými cenami (ale pozor, nie zasa s “webtrhovými” cenami á la 10 Kč / normostrana, potom vás nikto nebude brať vážne) a ak vám časom pribudne toľko zákaziek, že prestanete stíhať, ceny zvýšte. Ide o klasický organický rast firmy, alebo teda v tomto prípade freelancerskej kariéry.

Tí najlepší sú najviac cenení, pretože sa tam prepracovali stovkami napísaných zákaziek.

5. Všade bol, všetko videl

Nemajte klapky na očiach. Celý život sa budete musieť učiť. A nie je to žiadne klišé. Už len samotná slovenčina je pomerne zložitý jazyk, v ktorom budete stále objavovať nové pravidlá a tvary, aj keď ste mali na “základke” z diktátov vždy jednotky.

Každý je omylný, aj copywriter. Ak sa však pomýlite, je na mieste ospravedlniť sa, chybu si zapamätať a viac ju neurobiť. A nemusí to byť len pri gramatike.

Netvárte sa naduto a ako majster sveta. Učte sa aj od kolegov, nechajte si poradiť, občas má dokonca aj klient lepší nápad ako vy. Netreba si samozrejme zasa nechať skákať po hlave, ale umenie prijať kritiku je veľmi dôležité. Ak si nie ste istí, požiadajte o radu, prípadne o korektúru či u západných copywriterov obľúbený second brain. Uškodiť vám to nemôže a ak ste príliš hrdí, treba skloniť hlavu. Príjemným vystupovaním a schopnosťou priznať si chybu si skôr získate sympatie verejnosti a klientov ako v prípade, keď budete “hejter” a vždy budete chcieť mať pravdu.

Tak… toľko k dnešným piatim chybám, snáď sa im vyhnete. Všetkým prajem príjemný deň,

vaša Ivica alias Via z Adlervia.com

Reklamy