Túto otázku dostávam v poslednej dobe pomerne často. Kde začať, čo si prečítať a koľko to trvá, kým človek vie naozaj písať tak, že “wow”. Tak som sa teda rozhodla odpovedať vám.

Prečo (ne)byť copywriter

V prvom rade si musíte uvedomiť, prečo chcete byť copywriter či copywriterka. Ak máte romantické predstavy o tom, že živiť sa písaním je ťažko avantgardné kaviarenské povolanie, pri ktorom vám väčšina času ostane na bicyklovanie sa a popíjanie organického latte, rýchlo vás vyvediem z omylu 🙂 Nie je to život spisovateľa. Je to vlastne z veľkej časti obrovská sebadisciplína a potreba byť kreatívny “na počkanie”. Klientovi je jedno, že vás práve bolí hlava a nie ste schopní napísať ani písmenko. Zajtra mu ide leták do tlače a vy máte deadline. Tak smelo “na nočnú” 🙂
Ak vám táto predstava napriek tomu neprekáža a písanie vás láka, poďme na krok číslo dva…

Talent je stále alfa a omega

Bez talentu sa nepohnete. Ak vás písanie nebaví a núti vás do toho šéf, lebo ako asistentka máte byť dievča pre všetko, zbytočne budete študovať. Literatúra alebo školenia vás síce naučia technickú stránku tohto povolania, to však nie je všetko.

Zo skúseností si dovolím tvrdiť, že na to, aby ste sa stali úspešným copywriterom, existuje jednoduchý recept. Alebo skôr rovnica.

100%ný copywriter = 70% talentu a 30% naučených znalostí

Ak vás baví písať a ľudia z vášho okolia vám často hovoria, aké sú vaše texty super, máte veľké predpoklady stať sa dobrým copywriterom. Ľudia s talentom síce často majú na začiatku “spisovateľské” tendencie, ktoré treba v reklamných textoch krotiť, no stále platí, že dobrý text je hlavne dobrý príbeh. Ak teda viete rozprávať príbehy, máte jednu bitku vyhratú.

Odborné vedomosti, ktoré by ste mali mať

Tu prichádza ten zlomový bod, na ktorý narazí väčšina talentovaných ľudí. Chcete premeniť koníček na profesiu a neviete, kde začať. Existujú tri cesty, ako sa dostať k dôležitým informáciám.

Prvá je samoštúdium. Je najťažšia a najdlhšia. Znalosti môžete postupne naberať praxou, učiť sa na vlastných chybách, veľa čítať a veľa skúšať. Kým sa takýmto spôsobom “vyskillujete”, trvá to roky. Viem, o čom hovorím 🙂 V tomto biznise som dnes sedem rokov a prešla som si práve touto cestou.
Druhá možnosť je absolvovať školenie copywritingu. Budete musieť síce investovať, ale ak sa vám podarí natrafiť na dobrého profesionála, tak jeho dlhoročné know-how získate za niekoľko hodín. Samozrejme, neexistujú lieviky dokonalosti a stále budete musieť veľa cvičiť. Kvalitný kurz vám však môže dať solídne základy.

Tretia možnosť je junior pozícia v agentúre. Ak máte talent a za sebou aspoň nejaké tie dobrovoľnícke projekty, je možné, že vám dajú šancu. Potom sa budete učiť v praxi od starších. Práca v agentúre je však tiež v mnohých ohľadoch špecifická a nemusí vás úplne pripraviť, ak chcete byť neskôr freelancer.

 

Zdroje na samoštúdium

Čo všetko by ste teda mali vedieť? Je toho galakticky veľa, no skôr, než začnete písať pre zákazníkov, potrebujete nasať aspoň základy. Konkrétne?

  • ako vyzerá správna štruktúra textu (členenie, boldovanie, forma call to action prvkov, vystavanie “príbehu” a správne poradie informácií)
  • aký je ten správny rozsah textu (normostrany, pravidlo 3-riadkov, odseky, “odstrihnutie” úvodu)
  • SEO, SEO a zasa raz SEO (úrovne headlinov, title, description, keywords, linkovanie, dĺžka meta textov, dôležitosť poradia slov v headlinoch a kopec ďalších esenciálnych informácií, ktoré vám pomôžu s viditeľnosťou)
  • forma a obsah textu podľa umiestnenia (homepage, podstránky, landing page, produktová podstránka, leták, prezentácia, PPC, email, atď.)
  • content marketing (relevantné informácie + marketing nenásilnou formou)
  • psychológia reklamy (vyvolanie emócie, dôraz na výsledok, nie produkt, argumentácia, navigácia zákazníka)
  • kto je zákazník (persóny, jazyk cieľovky, premýšľanie a nákupné správanie klienta)
  • copywriting vs. design (spolupráca s dizajnérmi, slovo podporené grafikou)
  • vyhýbanie sa klišé (prázdne frázy, “reklamčina”, prikrášľovanie, tvrdé predajné techniky, snaha znieť odborne)
  • komunikácia s klientom a špecifikácia textu (klientove predstavy, brief aj checklist, rozsah, štýl a obsah textov, faktografia, strom, persóny, kľúčové slová, argumenty, príklady)
  • tone of voice, alebo aj tón prejavu (jednotnosť komunikácie firmy vo všetkých textoch, stratégia a hodnoty, štýl textov)
  • princípy KISS a AIDA
  • pozornosť čitateľa, alebo aj heatmapy textov
  • perfektná znalosť slovenčiny (a nástroje, ako si overovať tvary a gramatiku)
  • a kopec ďalších princípov, ktoré vám pomôžu vtesnať váš talent na písanie do tej správnej technickej škatuľky…

Teraz poďme trošku k tým zdrojom. Ak sa chystáte na samoštúdium, čaká vás veľa čítania. Knihy, blogy, slovenské, české, anglické. Na trhu je toho dosť, stačí si vybrať. Nižšie uvádzam zoznam knižiek a blogov, ktoré som sama čítala, alebo mi boli vrelo odporúčané. Niektoré nesúvisia s copywritingom priamo, ale pomôžu vám napr. porozumieť výstavbe webu, naučiť sa písať rôzne formy textu, alebo vám odhalia gramatické omyly, ktoré sa na vás nalepili už niekde na ZŠ. Poradie je náhodné. Z anglických zdrojov kladiem na srdce hlavne Copybloggera, ale aj najväčšiu language consultancy agentúru na svete The Writer, s ktorou mám tú česť spolupracovať už niekoľko rokov najmä na projektoch pre slovenské a české banky a pre telekomunikačných operátorov. Ale späť k zdrojom…

Jak psát reklamní text (Zdeněk Křížek, Ivan Crha)

Užitočné nástroje (nielen) pre začínajúceho copywritera

Áno, ešte vám to o čosi uľahčím 🙂 Existujú totiž online nástroje, ktoré vám pomôžu, keď budete zápasiť so slovenčinou, sebareflexiou alebo s únavou.

Nástroj na odhalenie preklepov a nespisovných slov
Super “vychytávka”, ktorá vám vychytá chyby z nepozornosti ako napr. “mana” miesto “mama”. Povie vám aj to, ak je nejaké slovo nespisovné. Nedokáže však už odhaliť väzby medzi slovami, čiže ak napíšete do textu “pekný chlapi”, tento spell checker vás pokojne nechá vo vašom gramatickom trapase 🙂 V každom prípade je to však šikovná vecička.
http://www.forma.sk/spell.aspx

Nástroj na overovanie tvarov podstatných mien
Nie ste si istí, či je správne duba alebo dubu? Nuž, nemý strom vám to nepovie, ale šikovný nástroj Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra áno 🙂 Stačí zadať slovo a tento nástroj ho za vás vyskloňuje a ešte vám dá aj príklady z praxe. Božská vec.
http://slovniky.korpus.sk/?w=máj&s=exact&c=n351&d=noundb&ie=utf-8&oe=utf-8

Nástroj na… všetko ohľadom slovenčiny
Kodifikačné príručky, synonymický slovník, korpusy, tvary… Ak si potrebujete overiť nejaké slovíčko v “ozajstnom” slovníku, využite ten od nášho jazykovedného ústavu. Nikde to nebudete mať tak na 100% ako tu.
http://slovniky.juls.savba.sk

Jazyková poradňa
Ak si už naozaj neviete poradiť a máte komplexnejšiu otázku, vedzte, že na 90% ju už niekto pred vami riešil. Naši milovaní kolegovia z JÚĽŠ pripravili v spolupráci so SMEčkom online jazykovú poradňu, kde môžete buď položiť vlastnú otázku, alebo vyhľadávať v databáze tých už zodpovedaných. Nemáte za čo  😉
http://jazykovaporadna.sme.sk

 

Ak sa na to necítite sami…

Už sa vám stihla zamotať hlava? Je toho veľa, ja viem. Toto všetko som sa musela ja sama naučiť za 7 rokov praxe a na vlastných omyloch. Vy si už takouto tortúrou prechádzať nemusíte.

7 rokov za 8 hodín. Ráčte nastúpiť do stroja času…

Lieviky na vedomosti síce neexistujú, tie moje však dokážem do vás v zhustenej podobe “natlačiť” v rámci môjho školenia copywritingu. Školím najmä firmy, no mala som (pro bono) česť už napríklad aj so 40-timi úradníkmi z Finančnej správy. Aby nám aj ten štát znel trošku lepšie 🙂
Ak chcete absolvovať 8 hodín nabitých praktickými vedomosťami a cvičeniami, napíšte mi na ivica.duricova@adlervia.com.

Práve teraz prebieha nábor uchádzačov na najbližší kurz copywritingu pre širokú verejnosť. Uskutoční sa v sobotu 21.5.2016 v Bratislave v skupinke max. 10 ľudí. Za koľko? 199 € za 7 rokov vedomostí. To je iba 7 centov na deň pre mňa. A pre vás obchod roka 🙂 Teším sa na vás v Bratislave! 🙂

Vaša Ivica

Reklamy