Chcete si založiť spoločnosť, ale neviete, ako ju nazvať? Vymyslieť pre firmu dobrý názov je celá veda. Aké vlastnosti by malo mať meno firmy a nad čím by ste sa mali zamyslieť skôr, než si vyberiete svojho favorita? Adlervia pre vás pripravila seriál Názov firmy, v ktorom sa dozviete ako na to pri tvorbe mena firmy.

Čo chcem?

Vedieť, čo vlastne chcete, je jedným z prvých krokov pri tvorbe mena firmy. Mnohé zadania pre tvorbu mena sú príliš nejednoznačné a je z nich cítiť, že klient sa poriadne nezamyslel nad tým, čo vlastne chce.

Ak si dáte meno firmy vytvoriť profesionálovi, bude sa vás pýtať dôležité otázky, ktoré vám pomôžu utriediť si myšlienky a odpovedať si na otázku, čo vlastne chcete.

Tie otázky môžu znieť napríklad takto…

  1. Aká bude činnosť firmy? Čo budete vyrábať, vyvíjať alebo predávať?
  2. Aký je cieľ vášho produktu alebo vašej služby?
  3. Budete v budúcnosti robiť stále to isté, alebo už teraz plánujete podnikať vo viacerých oblastiach?
  4. Kto je váš zákazník?
  5. Ide o krátkodobý projekt alebo firmu, ktorú chcete budovať a vlastniť dlho?

Prečo je dôležité odpovedať si na tieto otázky? Pretože odpovede vám neskôr pomôžu pri samotnej tvorbe. Pri ďalších častiach seriálu sa naučíte, že nie je dobré nazvať firmu Sladkosti s.r.o., ak chcete v budúcnosti predávať aj slané pečivo. Alebo ju pomenovať Spoločenstvo 30, ak vás o pár rokov môže byť 40.

Pravidlo č.1 je myslieť na budúcnosť a hranice.

Kde budem podnikať?

Áno, aj miesto podnikania má svoj význam. Prečo? Už len z hľadiska voľby jazyka. Ak začnete podnikať na Slovensku, ale plánujete sa neskôr presunúť aj do Maďarska, asi bude problém, ak napr. produkty nazvete Džemy od Babičky. Takisto spraví rozdiel online podnikanie a kamenný obchod, hlavne v prípade, ak prejdete z jedného aj na druhý. Predstavte si, že sa voláte Online Potraviny s.r.o. a otvoríte si kamenný obchod v Bratislave na tržnici. Ako to bude vyzerať? Nie nadarmo sa vraví, lepšie dvakrát merať a raz strihať.

Nad čím sa teda zamyslieť pri mieste podnikania?

  1. Budete podnikať iba na Slovensku?
  2. Ak budete podnikať celosvetovo, chcete mať vo všetkých krajinách rovnaký názov?
  3. Ak budete podnikať iba v Európe, chcete mať .com doménu?
  4. Budete podnikať iba fyzicky v kamenných obchodoch, alebo aj online?
  5. Ak budete podnikať iba online, neexistuje možnosť, že si raz otvoríte aj fyzickú prevádzku?
  6. Ak budete podnikať iba fyzicky, budete chcieť aj online prezentáciu?
  7. Chcete názov, ktorý sa dobre píše (online) alebo vyslovuje (offline)?

A bolo by toho ešte viac. Pravidlo č.2 teda znie, zamyslieť sa dobre nad tým ako miesto ovplyvní názov firmy.

Ako to chcem celé poňať?

Mať jasnú víziu nie je len pravidlo z motivačných kníh, ale aj veľmi praktická súčasť namingu. Ak totiž neviete, čo vlastne chcete s celou firmou robiť, ťažko jej dáte dobré meno. Ak máte dobre premyslenú stratégiu, meno sa začne postupne črtať aj samo.

Dobré meno je v prvom rade aj dobrý branding. Ak vymyslíte “suché” meno, za ktorým nie je žiadny nápad a nebude sa s ním dať ďalej pracovať, budete to mať pri tvorbe reklamy ťažké. Ak zvolíte meno, ktoré má nápad a dá sa s ním pekne pracovať, pravdepodobne dizajnér vytvorí premyslené logo so symbolom, copywriter vám vytvorí texty s rozvinutou myšlienkou z namingu a z celej vízie môže dokonca vzniknúť aj vnútorná firemná kultúra.

Nad čím by ste sa teda mali z hľadiska vízií zamyslieť?

  1. Aký pocit majú mať ľudia z vašej firmy?
  2. Aké sú vaše hlavné ciele?
  3. Ako chcete na trhu pôsobiť? (dominantne, priateľsky, funny…)
  4. Aká bude vaša PR stratégia?
  5. Akí ľudia u vás budú pracovať?
  6. Ako by mal vyzerať váš branding?
  7. Čo všetko môže byť u vás obrandované budúcou značkou?

Takto by sme sa vedeli pýtať ešte dlho. Pravidlo č.3 však znie, zamyslieť sa poriadne nad tým, ako bude fungovať značka ako celok, nielen samotný názov firmy.

 

Čo ďalej? V druhej časti seriálu sa budúci týždeň dozviete, aké sú kritériá použiteľnosti mena a aké rôzne typy namingu sa podľa nich dajú tvoriť. Ak sa vám článok páčil, nezabudnite sa oň podeliť aj s ostatnými na sociálnych sieťach.

Ak sa trápite s podobnými úvahami už dlho sami a správne meno pre firmu z vás zatiaľ nevypadlo, môžete sa obrátiť aj na nás. Naming robíme ako službu.

Reklamy