V minulej časti seriálu o názve firmy sme si povedali, nad čím sa treba zamyslieť pred samotnou tvorbou. Teraz si povieme, aké kritériá by malo spĺňať meno spoločnosti a ako ich zohľadniť pri vytváraní.

Aké bude vaše meno? Prvá časť seriálu s názvom Viete, čo chcete? vám mala pomôcť stanoviť si ciele a ujasniť si, kde a ako budete podnikať. Dnes sa budeme rozprávať o tom, že meno firmy sa vám síce musí páčiť, nie je to však ani náhodou rozhodujúci faktor pri výbere. Čo všetko teda musíte zohľadniť?

Činnosť podnikania

Ak už ste sa rozhodli, čo presne budete robiť a viete aj to, či to budete robiť o 10 rokov tak isto, alebo vám pribudne nová činnosť, potom určite viete, čo bude nasledovať…

Áno, je to rozhodnutie, či chcete konkrétny alebo abstraktný názov. Prečo je to dôležité? Konkrétny názov vám ľahšie pritiahne zákazníka. Ak sa budete volať BioKurča s.r.o., všetci budú okamžite vedieť, čo robíte a či u vás chcú nakúpiť. To je síce fantastické, no už do konca života (firmy) budete musieť predávať len bio kurčatá. Ak viete, že to tak budete a na názov je voľná ochranná známka, smelo do toho. Ak sa vám to zdá limitujúce, mali by ste radšej zvoliť viac abstraktný názov.

Emócia mena

Ako má vaša firma pôsobiť? Seriózne? Autoritatívne? Priateľsky? Milo? Zábavne? Uistite sa, že to viete a že to opäť bude platiť aj o niekoľko rokov. Právnickej kancelárii sa nehodí príliš vyzývavý a funny názov, pretože by jej to uberalo na dôležitosti. Obchod pre deti zasa nemôže mať “suchý” názov. Pri tvorbe mena myslite na vašu cieľovú skupinu a na to, aký dojem meno zanechá na zákazníka.

Dĺžka mena

Tak a tu prichádzajú na rad zvady… Sú klienti, ktorí prídu s požiadavkou na 5-písmenkové meno s voľnou doménou .com. V dnešnej dobe už takmer mission impossible, ak sa nechcete volač xirdz alebo nejako podobne nezmyselne. Áno, kratšie mená sa lepšie pamätajú, ale tiež to nie je vždy pravidlo. Závisí totiž od toho, či pôjde o novotvar alebo o spojenie plnovýznamových slov. Ak totiž stavíte na plnovýznamovosť, aj dlhšie meno sa bude ľahko pamätať. Krátke meno sa zasa dobre pamätá vtedy, ak je foneticky zvučné a nedolámete si pri ňom jazyk. Najhorší je dlhý novotvar, najmä ak má viac ako 3-4 slabiky.

Jazyk

Ak už viete, kde budete podnikať a kto je vaša cieľovka, je čas zvoliť si jazyk, v ktorom budete meno vytvárať. Ak ste sa rozhodli pre abstraktné meno, budete to mať jednoduchšie, pretože takéto mená sú často internacionálne. Aj tu však treba dať pozor na to, ako sa internacionálny novotvar vyslovuje v jednotlivých krajinách a či náhodou niekde nemá nejakú negatívnu či hanlivú konotáciu.

Podnikatelia, ktorí idú pôsobiť na medzinárodnom trhu, často volia aj anglické mená. Angličtina je univerzálny jazyk a pozná ho dnes takmer každý, teda v našom “západnom” svete. Pozor však na to, ak chcete podnikať aj vonku aj doma. Našinci to ešte stále s tou znalosťou angličtiny až tak veľmi nepreháňajú, hlavne staršia generácia. Nečudujte sa potom, ak vám pani poštárka donesie doporučený list pre spoločnosť “hapi bóks” a vy sa pri preberaní budete rozčuľovať, prečo to nevie správne prečítať Happy Books.

Ak idete podnikať na slovenskom trhu a zvolíte si slovenský názov, treba si naozaj dobre rozmyslieť, či nebudete expandovať. Takisto pozor na i/y a spodobovanie. Sú totiž kombinácie písmen, ktoré by vašich klientov mohli riadne potrápiť.

Jednoduchosť vs. zložitosť

Toto rozhodnutie je často vecou autority a “feelingu” firmy. Niekto zvolí radšej krátke a jednoduché meno, niekto chce spoločnosti dodať vážnosť tým, že do názvu zakomponuje viac slov. Trend je však skracovať a zjednodušovať. Spomeňte si len na pár príkladov medzi veľkými spoločnosťami, ktoré dnes už zrejme registrujete len pod skratkami. Hewlett-Packard je HP, Ernst&Young je EY, Pricewaterhouse Coopers sa zmenilo na pwc. Aj Slovenské Telekomunikácie sa nám časom premenovali na Telekom.

Popisné alebo záhadné meno

Popisné meno je také, z ktorého je hneď jasné, čo robíte. Ako už bolo povedané, je to super, ak sa nebudete rozširovať. Ľahko sa pamätá a na branding dáte menej peňazí. Treba však dať pozor na dostupnosť ochrannej známky a zamyslieť sa aj nad tým, čo taká zameniteľnosť. Ak sa nazvete Zdravé Jogurty s.r.o., o týždeň na to môže prísť na trh váš konkurent s názvom Jogurty pre zdravie s.r.o. a problém je na svete. Zákazníci vás budú slabo rozlišovať.

Záhadné meno bude unikátne a originálne. Ak sa dobre vymyslí, bude v klientoch vzbudzovať zvedavosť a chuť zistiť, čo robíte. Na druhú stranu sa horšie pamätá a klientom bude chvíľu trvať, kým si naň zvyknú. Logicky teda dáte viac peňazí na branding. Zvyčajne však býva pomerne dobre dostupná ochranná známka.

Všetko má svoje pre a proti. Musíte teda len vedieť, čo chcete.

Výslovnosť

Dôležitým faktorom je i to, kde a ako sa meno bude používať. Ak ide o online projekt a ľudia budú názov firmy používať prevažne v písanej podobe, môžete si dovoliť aj trošku experimentovať. Ak budete mať i kamenné obchody alebo budete fungovať na stretnutiach, meno by sa malo dobre vyslovovať. Predstavte si niekomu diktovať do telefónu názov Ecological Resources Counselling s.r.o. … zbláznili by ste sa do týždňa. Takisto ak plánujete rádio reklamu. Aj tu je dôležitá dobrá výslovnosť. No a napokon netreba zabudnúť na skloňovanie. Názov znie super v nominatíve (teda v základnom tvare), ale pri jeho ohýbaní už to až taká sranda nie je? Na tento faktor pozor hlavne pri fyzickom podnikaní. Zle sa skloňujú hlavne novotvary končiace na neprirodzené dvojhlásky ako -eo, -ua a pod.

 

Čo ďalej? V tretej časti seriálu sa budúci týždeň dozviete, ako na brainstorming a prvé spontánne nápady. Ak sa vám článok páčil, nezabudnite sa oň podeliť aj s ostatnými na sociálnych sieťach.

Ak sa trápite s podobnými úvahami už dlho sami a správne meno pre firmu z vás zatiaľ nevypadlo, môžete sa obrátiť aj na nás. Naming robíme ako službu.

Reklamy