Je to tu, na rad prichádza samotná tvorba mena firmy. Kde začať? Kde hľadať? Čo všetko dať na papier? Aké slová použiť a akým sa vyhnúť? To všetko vám povie tretia časť seriálu o namingu.

Meno firmy a ideový ježko

Čo je to ten ideový ježko? Ešte ste o ňom nepočuli? Zrejme áno, len ste možno netušili, že sa tak volá. Ide o akýsi diagram, kde si do stredu rezervujete miesto pre budúci názov vašej firmy a všade okolo pomocou spájajúcich čiar dopíšete všetko, čo sa s daným menom môže spájať. Nakoniec takýto diagram vyzerá ako ježko, preto ten názov.

A čo všetko bude obsahovať váš ježko? V prvej fáze tvorby je dôležité staviť na brainstorming, tzn. vysypať zo seba všetko, čo vás len napadne, a to bez kritického pohľadu. Aj “blbosti”, ktoré by ste inak vôbec nezvažovali.

Prečo? Pretože výber mena je vysoko selektívny proces a v ďalších fázach vám množstvo návrhov odpadne a výber sa bude zužovať. Takto si dopredu zabezpečíte dostatočnú zásobu nábojov, ktoré potom môžete všetky vystrieľať, až nájdete ten posledný trefný zásah.

nazov firmy (naming) a ideovy diagram

Ideový ježko môže obsahovať napr.:

  • podstatné mená, ktoré sa nejako viažu k budúcej firme
  • prídavné mená, ktoré vhodne opisujú budúcu firmu
  • slovesá, ktoré opisujú činnosť budúcej firmy
  • číslovky alebo akékoľvek čísla, ktoré sa nejako viažu k budúcej firme
  • citoslovcia, ktoré vyjadrujú emócie viažuce sa k budúcej firme
  • mená alebo prezývky zakladateľov
  • firemné princípy a vízie
  • vlastnosti produktu, služby alebo zakladateľov
  • prednosti produktu alebo služby, konkurenčná výhoda budúcej firmy
  • synonymá alebo slovné spojenia viažuce sa k budúcej firme, produktu alebo službe
  • obrazové asociácie viažuce sa k budúcej firme
  • personifikácie produktov alebo služieb
  • emócie spojené s budúcou firmou
  • obľúbené veci zakladateľov (jedlo, film, hudba, miesto, …)
  • chute, vône, farby a zvuky viažuce sa k budúcej firme
  • alebo čokoľvek ďalšie, čo vás napadne…

Postup pri brainstormingu

Ako na to? V prvom rade hádžte do éteru všetko, čo vám jednoducho príde na myseľ. Keď vystrieľate všetky tieto nápady, prichádza na rad systematickejšie uvažovanie a ďalšie pomocné postupy. Tak napríklad…

  • obrazové slovníky – kúpte si nejaký a listujte v oblastiach, ktoré sa týkajú činnosti vašej budúcej firmy – slovník vám často poskytne asociácie, ktoré by vás inak nenapadli
  • Google – skúste zadať kľúčové slovo týkajúce sa vašej budúcej firmy do vyhľadávača a sledujte výsledky hlavne v obrázkoch, ale aj v textových výsledkoch – možno vyskočí niečo, čo vám vnukne dobrý nápad
  • kolektívne vymýšľanie – ako sa hovorí, viac hláv, viac rozumu, zapojte teda do brainstormingu aj kolegov, kamarátov alebo rodinu
  • rozhovory s cudzincami – oslovte ľudí, s ktorými sa buď vôbec nepoznáte, alebo spadajú len do kategórie bežní známi – skrátka ľudí, ktorí k vám nemajú citovú väzbu a nepoznajú vás a opýtajte sa ich, čo ich ako prvé napadne, keď sa povie napr. “výroba šiat na zákazku”… výsledky vás prekvapia!
  • logotypy – vygooglite si vašu oblasť podnikania v spojení so slovom logo a prezerajte si obrázky – logá majú často veľmi pekné nápady a môžu vás nakopnúť nečakaným kreatívnym smerom

Nezabúdajte, že v tejto fáze je veľmi dôležitá spontánnosť! Ešte stále nehodnotíte nič z toho, čo ste našli alebo si napísali. Pokojne si ponechajte aj tie úplne najbláznivejšie kúsky. V ďalších častiach seriálu sa dozviete, ako s nimi pracovať, teraz je však podstatné mať ich. Čím viac, tým lepšie.

V jednej z posledných fáz totiž bude selektívny proces prechádzať lievikom s názvom dostupnosť domény a ochrannej známky. A tu nám z tých desiatok pôvodných vstupov ostane naozaj iba pár kúskov. Aby teda bolo z čoho vyberať…

Príklad z praxe

Poďme od teórie konečne už aj k praxi. Skúsme sa pozrieť napr. na názov firmy, ktorej hlavná činnosť bude preprava tovaru. Najskôr si poďme podľa zadania vyplniť ideového ježka. Dôležité je ešte spomenúť, že ak bude firma pôsobiť aj v zahraničí, ježka vypĺňame viacjazyčne.

  • podstatné mená: doprava, preprava, kuriér, cesta, auto, kolesá, balík, list, zásielka, delivery, courier, shipment, transport, atď.
  • prídavné mená: rýchly, expresný, spoľahlivý, dochvíľny, cenovo výhodný, celosvetový, medzinárodný, fast, express, reliable, on time, low cost, international, worldwide, atď.
  • slovesá: previezť, transportovať, poslať, doručiť, odovzdať, letieť, utekať, drive, transport, ship, send, deliver, fly, run, atď.
  • číslovky: štyri (kolesá), dve (krídla), traja (zakladatelia), atď.
  • citoslovcia: ufff, hurá, hooray, atď.
  • mená alebo prezývky: Barry
  • firemné princípy: čo najmenej papierov, od dverí k dverám, nestarať sa, paperless, door to door, don’t care, atď.
  • vlastnosti: expresná dodávka, slušný a milý kuriér, express delivery, polite and nice courier, atď.
  • prednosti: osobný prístup, individual approach, úsmev, smile, atď.
  • synonymá alebo slovné spojenia: lietaš ako vrtuľa, fly about like mad, atď.
  • obrazové asociácie: Hermes, krídla, šíp, strela, chlapík v čapici, wings, arrow, shot, man in a cap, atď.
  • personifikácie: Pán Balík, Slečna Listová, Modrý kuriér, Mr. Packet, Mrs. Letter, Blue Courier, atď.
  • emócie: spokojnosť, dôvera, radosť, túžba, satisfaction, trust, joy, desire, atď.
  • obľúbené veci: komiksové postavičky, pizza, Rýchlo a zbesilo, comic characters, pizza, Fast & Furious, atď.
  • chute, vône, farby a zvuky: modrá, blue, žltá, yellow, sladké, sweet, novota, new and fresh, atď.

Výsledok? V tomto prípade povedzme, že ide o firmu, ktorá chce balíky doručovať netradične, formou “osobného kuriéra”, ktorý bude mať meno, bude vždy akýmsi maskotom firmy a jej konkurenčnou výhodou teda bude osobný prístup. Firma bude pôsobiť na medzinárodnom poli a názov by teda mal byť anglický. Malo by zároveň byť na prvý pohľad jasné, v čom firma podniká.

Ak si teda vezmeme základný popis činnosti firmy v angličtine, je to dodanie niečoho, alebo aj delivery. Ak si vezmeme kuriéra ako osobu a jeho osobný prístup, mali by ste ho poznať po mene. Keďže sa pohybujeme v priestore, ktorý hovorí väčšinou po anglicky, zvolíme typické anglicky znejúce meno, napr. Barry. Kuriér sa tak môže v rámci firemnej kultúry teda napr. vždy pri dverách pozdraviť frázou “Dobrý deň, som Barry a prišiel som vám doručiť vašu zásielku!”.

Slová Delivery a Barry majú podobné znenie, dajú sa teda veľmi pekne a nenásilne skombinovať dokopy, aby tak vznikol dobre zapamätateľný novotvar. A presne tak sme vytvorili aj reálny naming pre klienta, ktorý vo výsledku znel DeliBarry. Prepravná spoločnosť s “maskotom” v názve. S osobným kuriérom, ktorého meno je vždy Barry. Tento nápad sa zakladateľom veľmi páčil a nakoniec okolo neho vystavali celú firemnú identitu. Zdá sa to také jednoduché, však? 🙂

Čo ďalej? Vo štvrtej časti seriálu sa budúci týždeň dozviete, ako funguje spájanie a využívanie slovných kmeňov a koncoviek. Ak sa vám článok páčil, nezabudnite sa oň podeliť aj s ostatnými na sociálnych sieťach.

Ak sa trápite s podobnými úvahami už dlho sami a správne meno pre firmu z vás zatiaľ nevypadlo, môžete sa obrátiť aj na nás. Naming robíme ako službu.

 

Reklamy